21 minggu kali kedua

بسم الله الرحمن الرحيم

Subhanallah walhamdulillah walaailaha illah wallahu akbar wala hawla wala quwwata illa billahil `aliyyil `azhim

Kali terakhir blog ni saya sentuh ketika sedang dalam pantang selepas melahirkan Abdul Basit. Belum sempat pantang berakhir, saya dan rakan-rakan seangkatan dipanggil untuk melaporkan diri sebagai guru interim di waktu hujung tahun kian hampir.

Perasaan saya ketika itu sangat berbelah bahagi sama ada tolak panggilan dan boleh fokus kepada bayi atau pun terima tetapi Abdul Basit terpaksa ditinggalkan. Atas nasihat zauji, ummi dan insan2 berjasa yang lain saya terima dengan hati yang bagai ditindih batu besar. Hari pertama berjauhan dengan Abdul Basit susu tumpah mengeras di tudung, bengkak. Dan bermula juga episod saya memandu sendiri Rawang – Shah Alam disebabkan zauji yang bekerja di Banting tidak dapat membantu menghantar. Alhamdulillah guru besar sangat prihatin, saya diberi izin tidak perlu menaiki tangga ke kelas, bahkan murid2 yang perlu bertemu saya di kelas bawah. Dan lagi yang best, cuti bersalin saya masih belum luak kerana bersalin sebelum posting.

Kini sedang berbadan dua anak kedua. Situasi berbeza dengan sebelum ni yang mana mengandung ketika sedang menghadapi praktikum, zauji pula tidak tinggal bersama, banyak perkara saya laluinya sendiri..berdikari. Alhamdulillah sekarang kami sudah tinggal bersama. Zauji berkorban dengan berhenti dari sekolah lama dan mendaftar menjadi pelatih jQAF. M..kira beliau junior saya la..dh la belajar di maktab yang sama dengan saya dulu..(tapi beliau tak nak mengaku..ho2). Sekolah beliau sekarang tidaklah sedekat saya, perlu juga meredah perjalanan selama 45 minit dengan motor, tapi tidaklah sejauh sekolah lama beliau. Sekolah saya tak sampai 10 minit pun. Jazakallah ya zauji sebab beralah…=)

Mengandung dulu tangan kebas sampai bersalin tapi x ingat mulanya masa minggu ke berapa. Kali ni tangan kebas kalo tidur mengiring ke kiri. Nak hilangkan rasa kebas ni makan masa sejam gak..pun xdelah rasa bebas kebas sepenuhnya.

Setakat ni saya masih belum mula makan ubat2 klinik yang 4 jenis tu (vit c, vit b, ferrous fumarate dan folic acid)..banyak. Dulu obimin je..pun mula makan lepas saya disahkan hb rendah masa bulan kelima lebih kurang..x ingat dah. Ingat kalau boleh nak makan yang asli dulu cam kurma, kismis, badam, sayur2 hijau, susu kambing dan pape lagi yang sesuai. Buat masa ni hb saya masih cantik. Buku pink dulu dah hilang..ntah letak celah mana..asyik pindah rumah je sebelum ni.

Abdul Basit sudah 1 tahun 4 bulan. Dah boleh macam2 juga. Moga jadi anak soleh yang bertaqwa kepada Allah, cerdik, pintar, cergas dan bermanfaat. Moga jadi abang yang penyayang ye sayang..

2014-02-15 20.16.23

2014-02-15 09.37.05

2014-02-15 09.40.382014-02-14 07.52.22

Leave a Reply

