Nikmat melihat

::BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM::

Alhamdulillah stinggi ksyukuran saya pnjtkn ats nikmt mata yg dianugerahkn.

Bmula dari bangun tidur pagi tadi, pandangan mata saya terus kabur tanpa bantuan cermin mata. Setelah hampir 5 tahun memegang status bermata empat, tp hari ni saya off sekejap. Spek mata hilang..hu2. Betapa terasa deritanya walau sehari tanpa bantuan sebarang alat.

Sekarang baru rasa sungguh nikmatnya dapat melihat dengan jelas dan terang. Rupe2nye nikmat mlihat saya telah ditarik sedikit demi sedikit oleh sang Peminjam. Selama ni saya terlupa, nikmat ini ada pemiliknya. Ia bukan terjadi dengan tiba-tiba, bukan tercipta tanpa hala. Mampunya saya melihat sebenarnya terdapat mesej tersirat yang sangat jelas di situ jika diperhatikan. Bukankah Allah Ta`ala telah menyatakan berkali2 di dalam kitabNya yg mulia, “إن كنتم تعقلون/ تعلمون” “jika engkau memahami/ memikirkan”. Dan juga ayat2 lain yang serupa itu.

Mata gunanya untuk melihat dan semua maklum akan perkara ini. Ya, mata kita terpulang pada kitalah nak lihat apa. Tetapi,sebenarnya Allah telah meletakkan garis panduan bagi kegunaan mata. Antaranya : “Katakanlah kepada lelaki yang beriman itu supaya mereka menahan penglihatan mereka dan memelihara kemaluan mereka.” (Surah An Nur: Ayat 30). Bak kata pujangga, dari mata jatuh ke hati. Oleh disebabkan mata yang meliar memandang merata, pasti terlihat akan sesuatu yang tidak sepatutnya. Dengan terkawalnya pandangan, maka hati juga akan terjaga.

Setiap sesuatu kejadian pasti ada hikmahnya. Hilangnya nikmat melihat, mungkin dapat menghindarkan diri dari terus melihat perkara2 mungkar, mungkin juga terselamatnya dia dari sebarang bencana, wallahu a`lam. Yang pastinya, penglihatan saya masih boleh digunakn namun dalam kadar yang kurang selamat dan kesannya terpaksa menggunakan alat lain yang tidak sama hebatnya dengan nikmat asal. Dan yang paling utama, saya masih boleh melihat…ALHAMDULILLAH.

Sesungguhnya kita milik Allah dan kepada-Nya kita kembali.”


24 zulhijjah 1430

10:59pm

Shah alam.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s