Apa Ada Pada Gelaran??

::BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM::

Alhamdulillah wa syukran lillah…

Dari sejak saya mula melanjutkan pelajaran di sini, awal2 lagi saya dah agak akan berada di kalangan pelajar yang lebih muda sebab masuk direct intake. Biasenye kebanyakan pelajar masuk selepas SPM,  tapi kena masuk matrik dulu lebih kurang 1-2 tahun ikut masing2 la. Manakala pelajar direct intake seperti saya akan terus sambung ke kampus utama tanpa perlu masuk matrik dulu bdasarkan kelulusan kami yang datang dari STAM, STPM atau pun diploma.

STAM biasenye 1 tahun je, STPM 2 tahun dan diploma 3 tahun. Lepasan STAM yang masuk sini biasenye akan sama umur dengan student 1st year dari matrik. Jadi tiada masalah umur di situ. Sebenarnya perbezaan umur bukan masalah besar tapi kadangkala mmg boleh mendatangkan masalah spt rasa rendah diri, susah nak dapat kawan yang sesuai dan laen2 perkara remeh.

Dalam hal saya, dari 1st kelas yang saya masuk sampai dah nak abes study ni mmg bkawan dgn adek2. Makin lama di sini makin adek yang saya jumpa..nak dapatkan teman yang sebaya atau umur yang lebih kurang memang sgt susah. Jadi saya selalu dianggap seusia dengan mereka, walhal usia saya biasenye lebih 2/3/4/5 tahun.

Kalo dulu, x rasa pape pon kalo mereka ni panggil nama saja tanpa gelaran `kak’ di depan sbb umo gn dorang ni lebih kurang je stahun. Tapi sejak akhir2 ni ble jumpa dgn yang lebih adek ni, membuatkan perasaan saya kurang enak ble dipanggil spt dulu. Entahla…mungkin benar orang kata, makin tua makin cpt terasa. He2… ye saya da tua.

Sebagai kesimpulan, saya x salah atau marahkn mereka ats sbb td. Saya tahu mereka x tahu dan lagi pun ia bukanlah kesalahan besar. Cuma sebagai adab di kalangan orang timur yang menghormati yang lebih tua, sewajarnya gelaran tadi dipraktikkan. Kata pepatah, yang tua dihormati dan yang muda disayangi. Begitulah eloknya..

 

Taman Ilmu dan Budi, Gombak

24 sya’ban 1430h

Leave a Reply

